crossing-cars-road-closeup

נהג חדש ונהיגה ללא מלווה

נהג חדש / נהג צעיר –

  • נהג חדש מוגדר כנהג חדש בשנתיים הראשונות מיום קבלת רישיון נהיגה.
  • נהג צעיר מוגדר כמי שטרם מלאו לו 24 שנים.
  • נהג חדש צעיר הינו נהג חדש כאמור שטרם מלאו לו 24 שנים
  • נהג חדש שגילו 24 שנים או יותר פטור מליווי.
  • נהג חדש שטרם מלאו לו 24 שנים ועבר בהצלחה את המבחן המעשי (טסט) – ייחשב לנהג חדש צעיר, ויקבל היתר נהיגה לתקופה של שישה חודשים.

    ההיתר מחייב צבירת ניסיון על ידי נהיגה עם נהג מלווה למשך כל תקופת ההיתר, ומתן רישיון נהיגה מדורג.

מי רשאי להיות מלווה –

כל אדם שמלאו לו 24 שנים, ומחזיק במשך חמש שנים לפחות ברישיון נהיגה לסוג רכב זהה לזה המצוין ברישיון הנהיגה של הנהג החדש הצעיר, או שמלאו לו 30 שנים ומחזיק במשך שלוש שנים לפחות ברישיון נהיגה לסוג רכב זהה לזה המצוין ברישיון הנהיגה של הנהג החדש הצעיר, או מי שבידו רישיון להוראת נהיגה.

משך תקופת הליווי –

  1. חובת הליווי תחול לתקופה של שישה חודשים מיום קבלת היתר הנהיגה הראשון, מהם שלושה חודשי ליווי מלא במהלך נהיגה ביום ובלילה, ושלושה חודשי ליווי בשעות הלילה בלבד. שעות הלילה הן השעות שבין 21:00 ל-06:00. אם ניתן לנהג החדש הצעיר היתר נהיגה נוסף, חובת הליווי חלה עליו כל עוד היתר הנהיגה הנוסף תקף.
  2. משך תקופת הליווי – חלוקה לשעות:

    • 50 שעות לפחות, מהן 20 שעות נהיגה בדרך עירונית, 15 שעות נהיגה בדרך בין עירונית, ו-15 שעות נהיגה בשעות הלילה.

      תקופת הליווי לא תפחת משישה חודשים. לאחר השלמת תכנית הליווי, יש להצהיר על כך באופן מקוון בלבד באמצעות טופס מקוון.

    • נהג שמלאו לו 24 שנים לא חייב בחובת מלווה אך עדיין חלים עליו תנאי נהג חדש

 

השלמת תוכנית הליווי –

נהגים חדשים אשר השלימו את תכנית הליווי יש להצהיר על כך באופן מקוון בלבד באמצעות טופס מקוון, באתר של משרד הרישוי,  גם הנהג וגם המלווה כתנאי לקבלת רישיון נהיגה לנהג חדש, שישה חודשים מיום מתן ההיתר.

    • אין הגבלה על מספר המלווים לשם ביצוע תכנית הליווי.
    • בסיום תהליך ההצהרה וקבלת אישור כי התהליך הושלם בהצלחה, רשאי הנהג לנהוג ברכב כשברשותו תעודה מזהה ללא צורך בהמתנה לקבלת הרישיון בדואר.
    • ניתן להגיש את ההצהרה גם אם הסתיים הליווי וטרם חלפו שישה חודשים. במקרה זה, יישלח הרישיון הקבוע לביתו של הנהג החדש בתום שישה חודשים.
    • אם בתום שישה חודשים לא הסתיימה תוכנית הליווי, יינתן לנהג היתר נהיגה לשישה חודשים נוספים עד להשלמתה.

 

הגבלת מספר הנוסעים ברכב שניתן להסיע –

נהג חדש צעיר, שטרם מלאו לו 21 שנים, לא יורשה להסיע יותר משני נוסעים, אלא אם יושב מלווה במושב שלצידו. נהג חדש, כל עוד רשום ברישיון הנהיגה שלו שהוא נהג חדש, אינו רשאי להסיע יותר משני נוסעים ברכב, אלא לאחר שימלאו לו 21 שנים.

 

קורס ריענון לנהגים חדשים –

לאחר צבירת חמש שנות ותק בנהיגה על רכב פרטי, או שנהגים שמלאו להם 21 שנים, יוזמנו על ידי משרד הרישוי לקורס ריענון הנהיגה לנהגים חדשים ורישיון הנהיגה יחודש רק לאחר ביצוע הקורס. הקורס מתבצע  בהיקף של 8 שעות לימוד שנחלקות ל-2 מפגשים.

 

רשימת עבירות התנועה החמורות על ידי נהג חדש –

על נהג חדש נדרשת הקפדה יתרה על חוקי התנועה. בתקופה בה מוגדר נהג כנהג חדש נדרשת ממנו הקפדה יתרה על חוקי התנועה. אם עבר על אחת מהעבירות החמורות, לא מחדשים לנהג החדש את רישיון נהיגתו ומשרד הרישוי יחייבו באמצעי תיקון הנדרש.

  • נהיגת רכב שלא מהסוג שצוין ברישיון הנהיגה שבידי הנוהג או נהיגה שלא בהתאם לתנאים המצוינים ברישיון הנהיגה שבידו – עבירה על הוראות סעיף 10 בפקודת התעבורה.
  • נהג שהסתייע ברכבו, והורשע על עוון או על פשע שביצועם היה אפשרי כתוצאה מנהיגתו ברכב – עבירה על הוראות סעיף 43 בפקודת התעבורה.
  • בעל רישיון נהיגה שהורשע בביצוע עבירת מין על ידי נהיגתו ברכב – עבירה על הוראות סעיף 44 בפקודת התעבורה.
  • אי עצירת רכב לפני מפגש מסילת ברזל – עבירה על הוראות סעיף 65 בפקודת התעבורה.
  • עבירה על הוראות פקודת התעבורה או על תקנות התעבורה על פיה הורשע בתאונת דרכים שבה נפגע אדם.
  • עבירה שבית המשפט גזר על מי שעבר אותה פסילה בפועל מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 3 חודשים או יותר- כמו ביצוע עבירה של נהיגה ללא מלווה.
  • אי ציות הנוהג ברכב לרמזור, ואי מתן זכות קדימה – עבירה על תקנה 22 לתקנות התעבורה.
  • נהיגת רכב תחת השפעת סמים משכרים או משקאות משכרים – עבירה על תקנה 26 (2) לתקנות התעבורה.
  • עקיפת רכב שלא כחוק – עבירה על תקנה 47 לתקנות התעבורה.
  • נהיגת רכב במהירות העולה על הקבוע בתקנות – עבירה על תקנה 54 לתקנות התעבורה.
  • חציית מפגש מסילת ברזל ברכב המיועד להסיע 11 נוסעים או יותר, כשהדרך אל המפגש אינה סלולה באספלט או בבטון – עבירה על תקנה 57 לתקנות התעבורה.
  • אי הודעה על תאונת דרכים או אי הגשת עזרה לנפגע בתאונת דרכים – עבירה על תקנה 144 לתקנות התעבורה.

 

חשוב לציין כי מנהג החדש נדרשת הקפדה יתרה על חוקי התנועה, והימנעות מביצוע עבירות תנועה המצוינות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה. נהג חדש, שהורשע באחת מהעבירות המנויות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה, יחויב במעבר בחינה עיונית. אם הטיל עליו בית המשפט עונש של פסילה מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של שלושה חודשים או יותר, יחויב הנהג בבחינה עיונית ובבחינה מעשית. אם הורשע בעבירת שכרות סמים או בעבירה שגרמה לתאונת דרכים בה נהרג אדם או נחבל חבלה של ממש, יחויב גם בביצוע בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים . לאחר ביצוע אמצעי התיקון שצוינו (בחינה עיונית, בחינה מעשית, בדיקות רפואיות וכו') הנהג ישוב להיות נהג חדש למשך שנתיים נוספות.

 

הענישה בעבירה של נהיגה ללא מלווה –

הנהג יקבל לידיו דוח הזמנה לדין ויצטרך להתייצב בבית המשפט במועד הנקוב על גבי ההזמנה לדין. הענישה בחוק לצד עבירה זו הינה 3 חודשי פסילה מינימום לצד רכיבי ענישה נוספים. אם לא די בכך, מדובר בעבירה שמקימה סמכות לקצין משטרה לפסול בפסילה מנהלית את רישיון הנהיגה למשך 30 יום וכן, להשבית את הרכב למשך 30 יום.

חשוב לדעת כי במקרה של נהגים חדשים, ענישה בדמות פסילה מעבר ל-3 חודשים, מחייבת את הנהג החדש לבצע אמצעי תיקון בדמות מבחן עיוני ומעשי (תיאוריה וטסט) מחדש.

נהג חדש, שיורשע בעבירת תנועה חמורה, עלול להידרש לעמוד מחדש במבחן נהיגה עיוני, מבחן נהיגה מעשי או לעבור בדיקה רפואית כתנאי לחידוש רישיון – לפי החלטת משרד הרישוי ובהתאם לעבירה שנעברה כאמור לעיל.

 

פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה והשבתת הרכב לאחר ביצוע עבירה של נהיגה ללא מלווה –

עבירה של נהיגה ללא מלווה מקימה סמכות לקצין משטרה לערוך שימוע לנהג ולהורות על פסילה מנהלית של רישיון הנהיגה למשך 30 ימים, ולהורות על השבתה מנהלית של רכב למשך 30 ימים. במעמד השימוע יינתן לנהג להשמיע את טיעוניו בפני הקצין והקצין יחליט האם להשתמש בסמכותו וליטול את רישיון הנהיגה ורישיון הרכב של הנהג. ניתן להיוועץ בעו"ד טרם השימוע ואף שהעו"ד יהיה נוכח במהלכו. ככל והחליט הקצין להורות על פסילת רישיון למשך 30 ימים ו'או על השבתת הרכב למשך 30 ימים, עדיין יש מה לעשות וניתן להגיש על כך ערעור לבית המשפט, שם ישכנע העו"ד את בית המשפט על החזרת או קיצור הפסילה של רישיון הנהיגה וכך גם לגבי השבתת הרכב. 

 

חשיבות הפנייה לעורך דין אם נתפסתם נוהגים ללא מלווה –

פנייה לעורך דין מנוסה לתעבורה קריטית במצב דברים זה, שכן נהג חדש אשר נתפס נוהג ללא מלווה יכול לסכן את רישיון נהיגתו כפי שמפורט לעיל בחלק "הענישה בעבירה של נהיגה ללא מלווה".

חשוב להבין כי בכל מקרה תהיה סנקציה עונשית בגין עבירה זו אך עורך דין לתעבורה מנוסה יכול למזער נזקים, בין היתר, יוכל להביא לידי כך שבית המשפט יפסול את הנהג פחות מ 3 חודשים, ובכך למנוע ביצוע מבחן תיאוריה וטסט מחדש.

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני על כל מקרה. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

יצירת קשר לבחינת התיק

he_ILHebrew
דילוג לתוכן