crossing-cars-road-closeup

דוחות תנועה ועבירות תעבורה

החוק קובע אילו עבירות תעבורה נחשבות לעבירות מסוג "ברירת משפט" ואילו עבירות תעבורה נחשבות לעבירות מסוג "הזמנה לדין".

דוחות "הזמנה לדין" –

דוחות הזמנה לדין ניתנות לנהג בגין ביצוע עבירות תעבורה חמורות יותר כמו מהירות מופרזת, נהיגה באור אדום בנסיבות מחמירות, אי ציות להוראת שוטר, נהיגה בשכרות, עקיפות מסוכנות ועוד.

מדובר בדוחות שלגביהם אין לנהג אופציה להגיש בקשה להיפשט או לשלם את הדוח, כמו בדוחות מסוג ברירת משפט.

בדוחות מן הסוג הזה הנהג מקבל בו במקום תאריך זימון למשפט, ויש בדוחות אלה עילה לענישה רחבה יותר כגון פסילת רישיון נהיגה לצד קנס גבוה ועונשים נלווים נוספים וכן רישום חובת ניקוד.

את הענישה קובע בית המשפט והכל בהתאם לנסיבות וסוג העבירה, או לחילופין בהצגת הסדר טיעון בין הנאשם למדינה.

דוחות מסוג "ברירת משפט" –

מדובר בדוחות שניתנות לנהג בגין ביצוע עבירות תעבורה כגון: שימוש בטלפון נייד, נהיגה באור אדום, אי חגירת חגורת בטיחות, מהירות, נהיגה על השול ועוד.

מדובר בעבירות שיכולות להתחיל בסנקציה עונשית של תשלום קנס מזערי ועד תשלום קנס גבוה ונקודות.

הדוח יכול שיתנן לנהג באופן ישיר מאת שוטר בשטח או להישלח לבית הנהג- לרוב כאשר מדובר בעבירות שנאכפות על ידי מערכת אכיפה אוטומטית.

בדוח מסוג ברירת משפט, לנהג עומדות מספר אופציות:

    1. לשלם את הקנס תוך 90 יום – במצב זה יראו את הנהג כמי שהודה והורשע בביצוע העבירה ויירשם לחובת הנהג נקודות.
    2. לשלוח בקשה מנומקת לביטול הדוח או לחילופין בקשה להמרת הדוח באזהרה – וזאת בתוך 30 יום מקבלת הדוח. לציין שבקשה זו תתקבל רק אם העבירה נמנית בסוג העבירות שמזכות המרה לאזהרה, והכל תלוי בוותק רישיון נהיגה ועברו התעבורתי של אותו הנהג.
    3. להגיש בקשה להישפט בכדי להופיע בפני שופט. את הבקשה יש להגיש בתוך 90 ימים מיום קבלת הדוח. את הבקשה להישפט ניתן להגיש באופן מקוון באתר "המרכז לפניות נהגים ארצי" או לשלוח את ספח הדוח באמצעות דואר ישראל בדואר רשום. לאחר קבלת בקשתכם במרכז לפניות נהגים ארצי תקבלו הזמנה לדיון בבית המשפט והכל בתוך שנה מיום הגשת הבקשה להישפט. ככל וחלפה שנה ללא שקיבלתם מועד לדיון אזי חלה התיישנות ועל המשטרה לבטל את הדוח. במקרה של דוח שצולם באמצעות מערכת אכיפה אוטומטית, עבירות מהירות/אור אדום– יעמדו לכם 90 ימים להגיש בקשה להישפט מהיום בו קיבלתם את הדוח לביתכם. בנוסף לאמור, על המשטרה להמציא לכם דוח מן הסוג הזה בתוך 4 חודשים מיום ביצוע העבירה, ככל ולא יעמדו בסד הזמנים הקבוע בחוק ניתן להגיש בקשה לבטל אותו מחמת התיישנות.
    1. בדוחות מצלמה ניתן להגיש בקשה להסבת הדוח מבעל הרכב למי שנהג ברכב בפועל ביום ביצוע העבירה וזאת בצירוף תצהירים מאומתים תוך 90 יום מיום קבלת הדוח.

מה קורה אם חלפו 90 הימים להגשת הבקשה להישפט –

בהתאם לסעיף 229 (ח2) לחוק סדר הדין הפלילי- גם ללא תשלום הקנס, רואים את הנהג כמי שהורשע בגין ביצוע העבירה והנקודות יחולו על הנהג כאילו הורשע. כמו כן, הדוח יצבור תוספת תשלום של ריבית פיגורים

ככל והדוח לא שולם, וחלפו 90 הימים להגיש בקשה להישפט- ניתן להגיש בקשה להארכת מועד להישפט לבית המשפט בהתאם לסעיף 230 לחוק סדר הדין הפלילי.

מה קורה אם חלפו המועדים להגשת בקשה להסבת דוח –

ככל והדוח לא שולם וחלפו 90 הימים להגשת בקשה להסבת דוח- ניתן להגיש בקשה להסבת דוח לבית המשפט בצירוף תצהירים של בעל הרכב והנהג בפועל אשר לוקח על עצמו את האחריות לביצוע העבירה.

וחשוב להדגיש כי במצב דברים זה, בהתאם לסעיף 229 (ח2) לחוק סדר הדין הפלילי- גם ללא תשלום הקנס, רואים את הנהג כמי שהורשע בגין ביצוע העבירה והנקודות יחולו על הנהג כאילו הורשע. כמו כן, הדוח יצבור תוספת תשלום של ריבית פיגורים.

ההשלכות של הרשעה בעבירות תעבורה –

הרשעה בעבירות תנועה רבות יכול לקרות מתשלום של מספר דוחות מסוג ברירת משפט שלצידן ניקוד שנרשם במשרד הרישוי.

הנקודות נזקפות ונצברות לחובתו של הנהג ולעניין זה משמעות רבה מאחר והדבר יכול להוביל לפסילת רישיון הנהיגה לתקופה ממושכת (תלוי בכמות הניקוד שנצבר לחובת הנהג נפרט בפרק "שיטת הניקוד"), או לחילופין יצטרך הנהג לעבור אמצעי תיקון של משרד הרישוי (אמצעי התיקון הנדרש תלוי בכמות הניקוד שנצבר לחובת הנהג, על כך נפרט בפרק "שיטת הניקוד")

הדבר צריך להיעשות בליווי של עורך דין שידע כיצד לנסח היטב את המכתב וכיצד לסדר את הראיות והטענות באופן שיבססו היטב את טיעונו של הנאשם

מדוע יש להיעזר בעורך דין מנוסה לתעבורה?

תשלום דוחות תנועה טומנים בחובם לרוב ניקוד וכפי שצוין לעיל, לצבירת נקודות יש השלכות העשויות לסכן את רישיון הנהיגה באופן ממשי. לכן לפני תשלום הדוח, חשוב מאד לפנות לעורך דין מנוסה, אשר יוכל לייעץ לכם, בהתאם למצבכם, מה הכי נכון וכדאי לעשות. עורך דין מנוסה יפעל על מנת לסייע לכם בביטול הניקוד או ביטול הדוח.

בדוחות מסוג הזמנה לדין, חשוב שהנאשם יתייצב בבית המשפט עם עורך דין תעבורה מנוסה מאחר וייצוג עצמי בדיון בבית המשפט עשוי לפעול לרעת הנאשם אשר אינו בקיא בנושא ועשוי לומר דברים שיכולים להחמיר את מצבו ואת עונשו והדבר יכול לנזק רב, בייחוד כאשר רישיון הנהיגה מונח על הכף. מה גם, שלא כולם מודעים לכך שישנם עבירות שלצידן קמה חובת פסילת מינימום בחוק, ועורך דין יכול למזער את הנזקים הללו מלכתחילה.

אין האמור לעיל מהווה ייעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני על כל מקרה. כל הנוקט פעולה או נמנע מנקיטת פעולה לאור האמור עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.

יצירת קשר לבחינת התיק

he_ILHebrew
דילוג לתוכן